irene

28 augustus 2013

Hou ’t droog, Rogier

regendruppels in een plasIn één klap wereldberoemd in Nederland. Dat overkwam de 17-jarige Rogier deze week tijdens de uitzending van Knevel & Van den Brink. Kunstenares Joyce Overheul baseerde een boek op de tweets die Rogier in drie maanden de wereld in stuurde. Over school, over zijn vriendin, over wat-ie deed, wat-ie at en wat-ie dacht. Die informatie bleek voldoende om zijn levensverhaal te reconstrueren. Je leven ligt op straat, Rogier. En je hebt het daar zelf neergelegd.

In reacties op de uitzending wordt Overheul laf genoemd, omdat ze gebruikmaakt van de teksten van een 17-jarige scholier. Ze had natuurlijk ook een vijftigjarige aannemer kunnen nemen, hoewel ik me afvraag of die veel twitteren. Het is sneu voor het joch, dat vind ik ook. Maar juist die aaibaarheidsfactor maakt de boodschap van het kunstwerk zo sterk. We willen Rogier ogenblikkelijk beschermen. Tegen Overheul en de media, maar vooral tegen zichzelf.

De kunstenares Tinkebell maakte ooit een handtas van het vel van haar dode kat en riep zo de toorn van de hele digitale wereld over zich af. Had ze het vel van een dode rioolrat gebruikt, dan had er geen haan naar gekraaid. Maar dan was er ook geen kunstwerk geweest. Want Tinkebell publiceerde de duizenden haatmailtjes en doodsbedreigingen die ze kreeg in een boek, met naam en toenaam – voor zover bekend – van de afzenders. Wat weer discussie opriep of dat mocht. Dat was het kunstwerk, net als bij Overheul: niet het boek, maar het publieke debat over privacy in the cloud.

Eén buitje is genoeg. Daar weet Rogier alles van.



1 reactie :



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *